Mandarin calligraphy script on rice paper describing acupuncture chinese medicine as a traditional  and effective medical solution.

הרפואה הסינית רואה חשיבות רבה בהקניית אכילה כחלק מהליך הריפוי של הגוף וככלי לרפואה מונעת. תזונה נכונה ומאוזנת הינה מרכיב משמעותי בבנייתו של הגוף, שמירה עליו והגנה מפני מחלות לאורך זמן.

המזון שאנו אוכלים בונה את הגוף, שומר עליו ומגן עליו מפני מחלות. פעמים רבות אכילה של מזון לא בריא עלולה לגרום לחסימות בגוף, להפריע לכוח הריפוי הטבעי של הגוף (הצ'י) לזרום ובשל כך יחוש האדם ברע ועלולות להיווצר מחלות שונות.

מזונות שמומלץ להימנע 

מאכלים שלא עברו חימום כמו סלטים קרים- אוכל קר מחליש את מערכת העיכול ומייצר חסימות, מפריע למערכת לעבוד. דמיינו את מערכת העיכול שלכם כמדורה שצריך להבעיר אותה, אוכל קר מחליש את האש ואילו אוכל חם מלבה אותו.  מאכלים נוספים המחלישים את האש, עלולים לייבש את הנוזלים בקיבה ולהקשות על הספיגה הינם: מאכלים חריפים , מזון מעובד, מזון מחומרים משמרים מאכלים מטוגנים. לדוגמה: צ'יפס, בשר על האש, שניצלים, פלפל חריף ועוד.

ירקות ממשפחת הסולניים כגון: חצילים, עגבניות, פלפלים. אינם מומלצים אף הם, משום שעלולים ליצור ליחה.

קמח לבן, סוכר, אורז לבן פירות מסוג: בננה, מנגו , פסיפלורה. נמנים אף הם בין המזונות המחלישים את מערכת העיכול והחיסונית של הגוף , מייצרים חסימות המפריעות לזרימה תקינה של כוח הריפוי של הגוף ומכאן עלולות להיווצר מחלות שונות בגופנו  ולכן ההמלצה היא להימנע או להפחית ככל הניתן.

תזונה בריאה

מאכלים בריאים בראיית הרפואה הסינית הינם קטניות, דגנים מלאים, סיבים תזונתיים . למשל: אורז מלא, קינואה, עדשים. ירקות ירוקים כגון: נענע, פטרוזיליה, כוסברה, קישואים, אבוקדו, ברוקולי ועוד. פירות טריים למרות שהם מאכלים קרים, עדין חשובים לתזונה ובנייתו של הגוף: קלמנטינה, שזיפים, תפוח, אגס, נקטרינה.  קמח כוסמין וקמח מלא יכול להוות תחליף בריא לקמח הלבן. מתקשים לוותר על סלט? אכלו סלט קטן אחד או שניים ליום ולא כארוחה מלאה.

הקניית הרגלי אכילה נכונים:

  1. הקפדה על אכילה בשעות קבועות, מרגיעה את הגוף ומונעת לחצים.
  2. שעות העיכול הטובות הן בבוקר, לכן מומלץ לאכול ארוחת בוקר בין השעות 7:00-9:00 .
  3. השתדלו לא לאכול אחרי השעה 20:00 – כך תמנעו ממערכת העיכול לעבוד שעות נוספות ותוכלו לישון טוב יותר בלילה.
  4. הימנעו משתיית מתוקים או מוגזים, הקפידו על שתייה של כ- 1.5-2 ליטרים ביום של מים. שתיית תה ירוק, מים שהושרו בשזיפים, מקלה על פעולת המעיים ולכן מומלצת אף היא.
  5. אכלו לאט ובכמויות מדודות.

חשוב לציין כי ההמלצה הינה אינבדואלית ועלולה להשתנות מאדם לאדם וכל מקרה לגופו.

התנהלות נכונה, תזונה בריאה תעזור לשמירה על הגוף, הן כאמצעי מניעה והן כריפוי.